Sunday, July 31, 2011

Terkilan. Ayah,cepat sembuh ya!

Salam Ramadhan kepada semua yg beragama Islam di Malaysia dan seluruh umat Islam dunia. Alhamdulillah hari ihi telah bermulanya lembaran Ramadhan utk tahun ini. Semoga Ramadhan kali ini menjadi yg lebih baik dari yg sebelumnya IA.


Tapi hati ini sgt risau, sedih dan mcm3 perasaan bercampur baur. Setiap hari melihat keadaan ayah yg semakin lain, makin kurus , tak bermaya dan selalu pening2, sgt2 merisaukan kami sekeluarga. Yg menjadi kesalan di sini bila pihak Hospital dan klinik2 tidak mengendahkan lgsung keadaan ayah. Pergi klinik pakar, doctor suruh pergi hospital besar, ubat lgsung tak bagi. Dah pergi hospital, buang masa 3-4 jam di sana akhirnya tiada jawapan juga. Suruh datang semula , pergi lagi ayah sambil ditemani mak, tiada jawapan juga. Sekarang pulak diberitahu suruh dtg bila sakit ?!. Apekah????? Bila nak teruk baru nak terhegeh2 buat itu ini ka??? Tolong la , aku tahu la keadaan ayah mcm mana, depan mata aku kot hari2. Semakin hari semakin susut, mata makin dalam, pening sampai nak bgun pon tak boleh, tp doktor still tak dapat kesan???? SEDIH! Dah dua kali jugak ayah pergi ke klinik dan digegaskan ke Hospital tp smpai sekarang doktor dan pihak Hospital tak beri sebarang jawapan. Yg dia tahu, "Nanti Encik datang balik kita buat pemeriksaan bila berasa sakit lag". Ok, kau tau byk lg pesakit lain yg perlu di jaga tp tolonglah, buat urusan tu cepat sikit. Kmai ni bukannya org senang , hari2 nak pergi mengadap Hospital, nak kena mintak tolong sedara mara hantarkan sbb ayah mmg tak boleh nak drive bila sakit. Ya Allah, aku sgt kesal.

Melihat ayah seperti itu, hatiku jd sedih, kesian ayah. Ya Allah,jgn Kau beri dugaan melebihi kemampuan kami, Aminn. Hari pertama puasa hari ini, ayah tidak mampu sahur sebab pening. Tadi mulanya ayah dah dekat meja makan, tiba2 ayah masuk semula bilik sebab tak dapat menahan sakit. Aku yg melihatnya berasa sgt sayu.


"Ya Allah,kau lindungilah ayah ku,berikanlah kesihatan sepanjang bulan mulia ini. Muka ayah sgt pucat ,lesu dan sgt2 lain. Jika ayahku dalam kesakitan, Kau kurangkan nya Ya Allah, jgn Kau biarkan ayahku menderita ya Allah, aku mohon padaMu. Kau berilah kesempatan Ramadhan ini menjadi detik terindah kepada keluarga aku. Jgan kau duga kami yg tak mampu, jauhkanlah ayahku dr perkara2 yg tidak diingini. Kau berilah kesabaran kepada ibuku. Kau berilakanlah kesabaran kepada kami. Hati kecilku sgt tidak sggup melihat ayah menderita, kau sembuhkanlah ayahku, hanya padaMu aku mohon, Aminn Ya Rabb.."


doa seorang anak, dan hambaMu, Nadzirah ..

Saturday, July 30, 2011

Kisah hati

Hatiku hatimu
Menjadi satu cinta
Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya

Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini

Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya

: Kisah hati

1st time dengar lagu ni dekat tv masa iklan Nur kasih the Movie, terus jatuh cinta. Sedap dan sgt bermakna lirik dalam lagu ni, sgt2 berkesan! Then, lagu ni kuar plak dalam drama hari ahad jam 10pm (sorry tak igt tajuk ). Jalan cerita tu menarik, tidak meletakkan cinta semata2 kepada cinta manusia, tetapi menonjolkan bagaimana cinta Allah itu terlalu indah. (tapi tak boleh puji sgt sbb cerita masih ditayangkan,tak tau lg ending okay ke tak).


Yang membuatkan lagu ni istimewa buatku adalah sedikit sebanyak berkaitan dgn hidup dan cintaku (poyo je). Kisah cintaku yg hanya tinggal sebuah angan2. Kisah cintaku yg bagaikan pepasir, dipegang jatuh berderai. Kisah cintaku yg bagaikan menunggu salji turun di bumi Malaysia. Kisah cintaku yg tidak mungkin menjadi kenyataan di dunia fana. Kisah cintaku yg tiada nokhtah,penuh persoalan tanda tanya...

Namun, Cintaku ini yg penuh dengan harapan. Cintaku yg bakal kukuh seperti kukuhnya bangunan pasir dan simen. Cintaku seperti salji di bumi Malaysia yg turun jika dengan kebenaran Tuhan Maha Pencipta. Cintaku yg mungkin akan dipertemukan di Syurga Firdausi sana. Cintaku yang akan menjadi jawapan kepada setiap persoalan dan tanda tanya, dari Nya Allahu Rabbi...


Thursday, July 7, 2011

Subhanalllah! Thank You Allah :') Selamat datang saudara Baru!

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hari ini adalah hari yg amat bahagia dalam hidupku seorg sahabat. Alhamdulillah Ya Allah , hidayah itu milikMu, tidak dapat diwarisi walau dari seorang ayah dan ibu. Dua sahabat ku Rose dan Dovile (yg dikenali dari dalam laman sosial twitter dan facebook) telah memilih Islam sebagai jalan hidup mereka. Alhamdulillah.. Akulah manusia yg paling bahagia saat ini!

Aku mengenali mereka sejak setahun yg lalu melalui twitter. pada mulanya perkenalan ini atas dasar sokongan kami kepada penyanyi berbakat Justin Bieber sahaja. Lama kelamaan mereka menunjukkan rasa ingin mengenali Islam bila satu persatu persoalan ditujukan pada saya. langsung tidak terlintas dalam fikiran yg mereka akhirnya memeluk Islam. Masih igt soalan pertama Dovile,

"Are you Muslim?"

yg aku kira mungkin dia tidak senang bila mengetahui aku seorang Muslim. Selepas tahu aku Muslim satu persatu soalan ditujukan..antaranya ..

"Why you r wearing that?,the thing on your head.."

Soalan Dovile bila tgk gambar profile ku yg memakai hijab(tudung) . Bagiku Dovile (Lithuanian) seorang yg sgt bijak dan penuh dengan perasaan ingin tahu itu ini. Dia seperti ingin menguji Iman ku.. Alhamdulillah aku sabar saja menjawab semua persoalannya. Berlainan dgn Rose, Rose seorang yg lembut dan penyayang. Rose mmg telah lama berminat dgn Islam. Sehinggakan dia pernah mencuba memakai hijab sebagai suka2 sbb katanya kelihatan cantik. Aku hanya menganggap mereka sekadar hanya ingin tahu ,tak lebih dari itu. Aku mmg sering post,tweet juga blog tentang ilmu2 yg hanya sedikit yg aku pelajari dulu. Alhamdulillah, tak ku sangka mereka tertarik dgn semua itu. Ya Allah, aku bersyukur kerana sedikit sebanyak aku telah berhasil menyebarkan ilmu MU.

Kepada Dovile dan Rose, selamat datang saudara baruku, selamat menempuh dunia Allah luas terbentang ini. Aku berharap suatu hari nanti kita dapat bertemu di dunia malah bertemu di Syurga Firdausi Allah. Ya Allah, terasa begitu kerdil aku dihadapanMU. Kau telah berkuasa mengubah hati dan kepercayaan mereka, terasa terlalu hina aku yg lahirnya dalam Islam. Terasa malu terhadap saudara2 baruku juga, mereka yg dilahirkan dalam dunia kegelapan akhirnya memilih jalanMU jua, malunya aku yg masih belum cukup sempurna Islamnya. Kau pimpinlah aku serta sahabat2ku ke jalan yg Kau redhai. Terlalu besar kekuasaanMU ya Allah.

Aminn ya Rabb..

Friday, June 17, 2011

-Hati Seorang Anak- cerpen

Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang bertugas di kaunter Pejabat Tabung Haji itu memberitahu nama dia dan isterinya turut tersenarai dalam senarai jemaah yang akan menunaikan ibadah fardhu haji pada tahun ini.

“Tapi pak cik kena bayar segera bahagian mak cik yang masih tak cukup tiga ribu ringgit lagi tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti dibuat,” beritahu pegawai itu lagi. “Insya’Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera,” janji Pak Uwei. Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri kesayangannya. Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji, dia terus balik ke rumah.

“Pah….. Ooo….. Pah!” teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya.

“Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?” tanya Mak Pah.

“Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ni akan tertunai. Insya’Allah, dua bulan lagi kita akan ke sana. Tak sabar betul saya, rasa macam Kaabah tu dah melambai-lambai,”

cerita Pak Uwei dengan wajah berseri-seri.

“Betul ke ni bang? Baru semalam si Johari beritahu dia dengan Minah tak dapat pergi. Namanya tidak ada dalam senarai.”

“Betullah Pah oii…….. saya ni baru je balik dari Pejabat Tabung Haji. Cuma duit bahagian awak tu kena bayar segera selewat-lewatnya minggu depan.”

“Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit, itupun lepas duit tambang. Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dalam seribu.” Mak Pah merenung gusar wajah suaminya.

“Alah Pah, kita mintalah tolong dengan Muaz dan Balkis. Takkanlah mereka tak nak beri. Bukannya banyak, cuma dua ribu seorang saja.”

Wajah Pak Uwei semakin berseri-seri. Dia yakin anak-anaknya yang dua orang itu tidak akan menghampakan harapannya.

“Lusa hari minggu, saya nak suruh budak-budak tu balik, boleh kita berunding,” cadang Pak Uwei.

“Kalau tak cukup bahagian saya tu, awak ajelah yang pergi dulu. Tak elok kita menyusahkan anak-anak bang, lagipun apa pula kata menantu kita nanti, nak ke Mekah minta duit anak-anak.” Mak Pah tidak bersetuju dengan rancangan Pak Uwei.

“Pah…. Muaz dan Balkis tu kan anak-anak kita. Kita dah besarkan mereka, hantar belajar tinggi-tinggi takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh, lagipun selama ni kita tak pernah minta duit mereka. Tak usahlah awak bimbang Pah, saya yakin anak-anak kita tu tak akan menghampakan kita kali ni.” Yakin benar Pak Uwei, harapan yang menggunung digantungkan kepada anaknya.

“Tapi bang………..”

“Dahlah…… pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu hala. Saya nak telefon budak-budak tu,”

pintas Pak Uwei sebelum Mak Pah melahirkan kebimbangannya. Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan yang dia akan pulang, kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya. Dia hanya menyuruh mereka balik tanpa memberitahu hajatnya.

“Insya’Allah, Kis balik nanti Abah. Ermm! Abah nak Kis suruh Intan balik sama?” tanya Balkis.

“Ikut suka kaulah, bagi Abah yang pentingnya kau dan Muaz. Intan tu ada ke tidak ke, sama aje. Balik ya….,” balas Pak Uwei.

Bukan dia membeza-bezakan anak-anaknya, tapi hati tuanya cepat benar panas bila berhadapan denga Intan. Sikap degil dan tak mahu mendengar kata anaknya itu menyebabkan dia geram. Sudahlah malas belajar, tidak seperti Muaz dan Balkis yang berjaya memiliki ijazah. Kalau ditegur sepatah, sepuluh patah tidak menjawab. Masih Pak Uwei ingat gara-gara sikap keras kepala Intan untuk bekerja kilang, mereka bertengkar besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mereka seperti orang asing.

“Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu. Abah mahu kau sambung belajar lagi.” Pak Uwei tidak bersetuju dengan niat Intan yang hendak bekerja kilang.

“Intan dah tak minat nak belajar lagi abah, biarlah Intan kerja kilang. Kerja kilang pun bukannya haram.” Bantah Intan menaikkan darah Pak Uwei.

“Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang. Kau tak tengok berapa ramai anak gadis yang rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh dari mak bapak, bolehlah buat apa yang kau sukakan. Kau nak bebas macam tu?”

“Itulah Abah, selalu nampak yang buruk aje. Bukan semua yang kerja kilang duk kat KL tu jahat Abah. Kerja apa dan kat mana pun sama aje, pokok pangkalnya hati. Kalau nak buat jahat dalam rumah pun boleh Abah.” Intan cuba membuat Abahnya faham.

“Kenapalah kau seorang ni lain benar dari abang dan kakak kau. Cuba kau tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap macam kau ni!”

“Intan memang tak sama dengan Kak Balkis, Abah. Intan suka berterus-terang, kalau tak kena Intan cakap depan-depan, bukan membebel kat belakang,” balas Intan selamba menyemarakkan bara dalam dada Abahnya.

“Anak tak mendengar kata, ikut suka kaulah. Kalau kau nak pergi, pergi….. aku dah tak larat nak larang. Nak terlentang ke, telangkup ke, gasak kaulah.”

“Kau buat apa yang kau suka, aku tak nak ambil tahu lagi!” Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak mempedulikan langsung apa yang Intan nak buat. Namun begitu, Intan tetap pulang setiap kali cuti. Dia bersikap selamba biarpun abahnya tidak mempedulikannya.

Intan selalu menghulur duit, tapi hanya kepada maknya sahaja. Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak-anaknya pulang, tambahan pula dia sudah rindu dengan cucu-cucunya. Malam itu, selesai menikmati makan malam dan berjemaah sembahyang Isyak, mereka duduk berborak di ruang tamu.

“Sebenarnya ayah suruh kau orang balik ni ada hajat sikit,” Pak Uwei memulakan bicara.

“Hajat apa pula Abah?” tanya Muaz yang duduk di sebelahnya.

“Abah dan Mak kau nak ke Mekah, nama dah ada dalam senarai. Memandangkan bahagian Mak kau masih belum cukup lagi, abah nak minta kau dan Balkis bantu sikit. Tak banyak, dua ribu seorang cukuplah,” Pak Uwei mengutarakan hasratnya.

“Boleh tu boleh Abah, tapi kena tunggu sebulan dua lagi. Az baru je keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah. Sebulan dua lagi bolehlah Az ikhtiarkan,” ujar Muaz.

“Tapi…… Pegawai Tabung Haji tu minta bayaran dibuat segera selewat-lewatnya minggu depan.”

“Kalau dalam seminggu dua ni Abah, memang rasanya tak dapat. Paling tidak pun cukup bulan ni. Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan budak-budak ni Az keluarkan,” jawab Muaz serba salah.

“Kau beli rumah lagi, rumah yang ada tu kau nak buat apa?” tanya Pak Uwei melindungi kekecewaannya.

“Rumah baru tu besar sikit Abah. Selesalah buat kami sebab budak-budak tu pun dah besar, masing-masing nak bilik sendiri. Lagipun beli rumah tak rugi Abah, pelaburan masa depan juga,” sampuk Mira isteri Muaz.

Pak Uwei terdiam, harapannya kini cuma pada Balkis. “Kamu macam mana Kis, boleh tolong Abah? Nanti Abah bayarlah balik duit kamu tu bila ada rezeki berbuah durian kat dusun kita tu nanti,” Pak Uwei berpaling pada Balkis.

“Kis pun rasanya tak dapat nak tolong Abah. Kis baru aje keluarkan duit simpanan buat menambah modal perniagaan Abang Man. Tengah gawat ni faham ajelah…… ni tak lama lagi nak bersalin nak pakai duit lagi.” Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendengar jawapan Balkis.

“Man bukan tak nak tolong Abah. Kalau nak pinjam duit kad kredit boleh. Tapi yelah, kata orang kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit pinjaman.”

“Betul kata Man tu Abah. Kalau nak ke Mekah mesti dengan kemampuan sendiri baru elok,” sokong Muaz. Kata-kata Azman dan Muaz bagaikan sembilu yang menikam dada Pak Uwei. Bila dia bertemu pandang dengan Intan, Pak Uwei terasa bagai ditertawakan oleh Intan bila kedua anak yang diharap-harapkan menghampakannya.

“Tak apalah kalau kau orang tak ada duit. Biarlah Abah kau pergi seorang dulu, nanti kalau ada rezeki, Mak pula pergi,” Mak Pah bersuara cuba meredakan keadaan.

“Kalau nak pergi sendiri dah lama saya pergi Pah. Tak payah saya tunggu lama-lama. Kalau Awak tak pergi, biarlah kita sama-sama tak pergi….. dah tak ada rezeki kita nak buat macam mana?” Pak Uwei bangun masuk ke bilik meninggalkan anak-anaknya dengan rasa kesal.

Intan tahu Abahnya benar-benar kecewa. Walaupun orang tua itu tidak menunjukkan rasa kecewanya, tapi Intan faham kecewa Abahnya teramat sangat kerana tidak menduga anak-anak yang selama ini disanjung akan mengecewakannya begitu.

“Anak awak tu tak balik ke?” tanya Pak Uwei pada Mak Pah bila Intan tidak turut serta balik bersama dengan abang dan kakaknya.

“Tak, katanya cuti sampai hari Rabu nanti,” balas Mak Pah sambil mencapai kain selendangnya.

“Nak ke mana pulak tu?” tanya Pak Uwei melihat Mak Pah bersiap-siap.

“Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya kuih lepat ubi kegemarannya.” Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebutnya anaknya. Bukan sekali dua dia menegur sikap Pak Uwei yang gemar membeza-bezakan anak. Pagi Isnin itu selepas bersarapan, Intan bersiap-siap hendak keluar.

“Nak ke mana Intan pagi-pagi dah bersiap ni?”

“Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye.”

“Kalau nak ke bandar suruhlah Abah kau tu hantarkan,” suruh Mak Pah.

“Tak payah mak, Intan nak pergi banyak tempat ni. Nanti bising pula Abah tu. Intan pergi dulu.” Mak Pah menggeleng memerhatikan Intan berlalu. Kadangkala sedih hatinya melihat sikap suaminya yang keras hati membuat anaknya itu menyisihkan diri.

Ketika Intan pulang dari bandar tengah hari itu, mak dan abahnya sedang menikmati juadah tengah hari.

“Kau ni Tan buat benda apa lama benar kat bandar tu? Mari makan sama. Ni Abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api.”

“Ingat lagi Abah lauk kegemaran Intan rupanya,” usik Intan tak bertangguh mencapai pinggan.

“Mak Bapak memang tak pernah lupakan anak-anak, cuma anak-anak aje yang lupakan mak bapak,” jawap Pak Uwei sinis. Intan tersenyum pahit. Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan menunaikan solat Zohor, kemudian dia mendapatkan mak dan abahnya yang sedang duduk di ruang tamu. Abahnya sedan membaca suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain.

“Mak, Abah….. Intan ada hal sikit nak cakap ni….,” ujar Intan menghampiri mereka. Pak Uwei menurunkan suratkhabar yang dipegangnya., kemudian menanggalkan cermin mata yang digunakan untuk membaca.

“Apa hal….. kamu nak kahwin ke?” soal Pak Uwei merenung Intan. Tawa Intan meledak tiba-tiba mendengar soalan abahnya. Melihat Intan tergelak besar, Pak Uwei turut tertawa. Mak Pah pun tergelak sama, riang rasa hatinya melihat kemesraan yang hilang dulu mula menyatu.

“Abah ni…… ke situ pulak….”

“Habis tu?”

“Ini….. kad Tabung Haji Mak. Tadi Intan ambil dalam laci tu. Yang ini resit memasukkan duit ke akaun Mak. Semuanya Intan dah uruskan. Dan ini dua ribu untuk buat duit kocek Mak dan Abah. Yang dua ratus lagi ni untuk buat kenduri doa selamat sebelum berangkat nanti.” Intan memasukkan duit itu dalam genggaman Pak Uwei.

“Apa???” Pak Uwei terkejut. Matanya merenung Intan dan duit ditangannya bagai tidak percaya.

“Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu. Duit hasil titik peluh Intan yang halal Abah, terimalah. Selama ini Intan banyak kali kecewakan Abah. Intan tak pernah dapat membahagiakan hati Abah. Selama ini pun Intan selalu sangat rasa kalah pada Abang Az dan Kak Balkis. Intan tak cantik dan baik macam Kak Balkis, apatah lagi bijak seperti mereka. Intan tahu Abah selalu kecewa dengan Intan. Hanya kali ini Intan dapat tunaikan hasrat Abah.”

“Dah banyak kali Abah tangguhkan hasrat nak naik haji. Dulu kerana Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pulak tak sihat. Sekarang ni masa yang sesuai. Intan harap Abah sudi terima pemberian Intan,” tutur Intan perlahan memerhatikan air mata menuruni pipi abahnya yang sudah berkedut dimamah usia.

“Terima kasih Intan. Malu rasanya Abah nak ambil duit kamu…… dulu Abah selalu bangga dengan Balkis dan Muaz yang memegang jawatan tinggi, tapi akhirnya anak Abah yang kerja kilang yang membantu Abah,” luah Pak Uwei sambil mengesat air mata terharu atas keluhuran hati anak yang selama ini dimusuhinya.

“Sudahlah Abah. Yang lepas itu tak usahlah kita ungkit-ungkit lagi. Intan gembira Abah sudi terima pemberian Intan.”

“Pemberian kau ni terlalu terlerai bagi Abah dan Mak kau Intan….,” ujar Pak Uwei. Intan peluk abahnya erat.

“Hah……tulah, jangan suka memperkecil-kecilkan anak saya ni,” Mak Pah mengusik Pak Uwei sambil mengesat air mata penuh kesyukuran.

“Mak ni…..,” gelak Intan memandang abahnya yang tersengih. Masa yang ditunggu-tunggu tiba dalam keriuhan sanak saudara yang datang menziarahi Pak Uwei dan Mak Pah. Intan memerhati dengan perasaan gembira bercampur hiba.

“Semua dah siap ke Mak?” tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.

“Dah rasanya…… ada apa-apa yang Intan nak pesan Mak belikan di sana nanti?”

“Tak ada mak. Mak janganlah fikir soal apa yang nak dibeli Mak. Yang penting Mak dapat menunaikan ibadah dengan sempurna.”

“Hah! Awak dengan tu…. Kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan nak membeli-belah,” tambah Pak Uwei yang turut mendengar perbualan dua beranak itu.

“Intan tak nak Mak dan Abah belikan satu apa pun dari sana. Hanya satu yang Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat,” pesan Intan sambil memeluk emaknya. Mak Pah dan Pak Uwei berpandangan. Tiba-tiba sebak dengan permintaan Intan itu.

Hanya dua jam lagi kapal terbang akan mendarat di tanah air. Pak Uwei mengerling Mak Pah yang lena di sebelahnya. Dalam keriangan telah menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak sedap di hati. Perasaan rindu pada anak-anak terutamanya Intan bagai menyentap tangkai hatinya. Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di Tanah Suci. Intan tidak berkata sepatah pun, tapi bagai memberitahu yang dia akan pergi jauh.

“Kenapa resah aje ni Bang?” Mak Pah terjaga.

“Entahlah Pah, saya teringat sangat dengan Intan dan anak-anak kita.”

“Sabarlah, dah nak sampai dah ni,” pujuk Mak Pah. Dari jauh lagi Pak Uwei sudah melihat Muaz dan Azman menanti mereka.

“Mak….. Abah…..,” Muaz meraih emaknya dalam pelukan dan kemudian abahnya tanpa dapat menahan air mata menitis laju.

“Mana yang lain ni, kamu berdua aje?” Pak Uwei tertinjau-tinjau mencari wajah Intan.

“Mereka menanti di rumah, Abah,” beritahu Azman suami Balkis sambil mencium tangan Pak Uwei.

“Intan pun tak datang juga ke?” tanya Pak Uwei terasa hampa.

“Awak ni….. kan Man dah kata mereka menunggu di rumah.” Mak Pah menggeleng, dua tiga hari ni nama Intan tak terlepas dari mulut suaminya. Perjalanan tiga jam dari KLIA untuk sampai ke rumah terasa begitu lama oleh Pak Uwei. Mak Pah yang melihat kegelisahan suaminya turut berasa bagai ada yang tak kena.

“Dua tiga malam sebelum balik, Abah kau mengigau terjerit-jerit dia panggil nama Intan. Kalau Intan dengar cerita ni tentu dia gelihati.” cerita Mak Pah pada Muaz dan Azman. Muaz mengerling Azman yang sedang memandu.

“Tentulah Abah ingatkan Intan, sebab Intan yang bagi dia duit,” balas Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.

“Tapi Abah rasa macam ada yang tak kena aje Az, dalam mimpi Abah tu, Abah nampak Intan macam nak beritahu dia nak pergi jauh. Tapi dia tak bercakap pun, hanya renung Abah. Intan tak ada cakap apa-apa dengan kau Az?”

“Err….. tak ada Abah. Kita berhenti minum dulu Abah, tentu Mak haus,” ajak Azman.

“Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik,” tolak Pak Uwei. Azman dan Muaz hanya berpandangan. Sebaik turun dari kereta, Balkis meluru memeluk mereka dengan tangisan. Suara Pak Long Basri yang bertakbir menambah sayu. Semua yang ada menitiskan air mata.

“Mak dengan Abah sihat ke?” tanya Mira setelah bersalaman dengan ibubapa mentuanya.

“Sihat, cuma batuk-batuk aje sikit. Intan mana, dia tak balik ke?” Mak Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.

“Naik dulu Ngahnya…….,” suruh Long Semah.

“Intan mana?” Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorang pun memberitahu di mana Intan. Pantas dia memanjat tangga menuju ke bilik Intan. Matanya terpaku pada bekas baru yang terletak di sebelah katil yang bercadar kain batik lepas. Dadanya bergetar.

“Az….. mana Intan? Mana adik kau Az?” tanya Pak Uwei dengan suara yang menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pada tepi pintu.

“Sabar Abah….,” Muaz menggosok belakang abahnya.

“Kenapa Az…….. kenapa?” Mak Pah menurunkan Syazwan, cucunya dari pangkuan dan melangkah laju ke bilik Intan.

“Mak…. Intan dah tak ada Mak,” Balkis tersedu memeluk emaknya yang terduduk lemah. Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu. Mak Pah terus pengsan. Bila dia terjaga dia melihat anak menantu menglilinginya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.

“Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pada kita. Intan pergi pun dalam keadaan tenang. Barangkali kerana hajatnya nak lihat kamu naik haji dah tertunai,” pujuk Long Semah yang masih belum pulang.

“Intan ada tinggalkan surat untuk kita. Dia memang dah tahu dia tak akan hidup lama. Rupa-rupanya dia menghidap barah otak. Dia minta maaf segala salah silap dan berpesan supaya kita jangan sedih atas pemergiannya. Dia minta kita doakan dia,” Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah yang tersedu.

“Bila dia meninggal? Siapa yang mengadap masa nazaknya?” tanya Mak Pah.

“Kami semua ada Mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya Mak. Sebenarnya dia ajak kami balik ini, katanya nak kemaskan rumah. Mak dan Abah nak balik. Masa sampai tu dia sihat lagi, tiba-tiba malam Khamis tu lepas solat Isyak dia sakit kepala teruk sampai tak boleh bangun. Az nak hantar ke hospital, tapi katanya masa dia dah tiba. Masa tulah baru dia ceritakan sakitnya. Dia meninggal Subuh hari Jumaat Mak…….. tiga hari lepas. Dia pergi dalam keadaan yang cukup tenang mak,” cerita Muaz. Mak Pah menggenggam erat tangan suaminya, terkenangkan bagaimana Intan memeluk erat mereka sebelum melepaskan pemergian mereka.

Dan ketika itu bagai terdengar-dengar suara Intan berpesan, “Intan tak nak Mak dan Abah belikan satu apa pun dari sana. Hanya satu yang Intan mahu, Mak dan Abah doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat…..”

“Islam pada mulanya terasing, dan ia akan kembali terasing, maka berbahagialah kiranya bagi yang terasing”

sumber : saudara fizral..

p/s : sedih la citer nie.. mnitis air mata.. sebak...


Thursday, June 16, 2011

-Jumaat :) -

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah, tiada ucapan yg lbih baik . Syukur ya Allah, masih disempatkan Subuh pada Jumaat kali ini. Hari ini selepas subuh keluar dari rumah, menghirup udara segar pagi, mata sangat terpegun melihat keindahan bulan yg penuh ciptaanNya, Subhanallah cantiknya! . Begitu indah ciptaanMu ya Allah. Juga melambangkan begitu besar kekuasaanMu mentadbir dunia fana ini.Mentadbir alam semesta, mentadbir kejadian malam dan siang, mengatur seluruh pergerakkan planet2. Allahu Akbar!

Di pagi Jumaat ini juga marilah kita berdoa dan terus berdoa agar Allah sentiasa bersama kita menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran hidup.

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg
Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu



Oh TuhankuTiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu



Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku
Tetapkanlah...
Hatiku...
Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua....taat akan perintahmu



Tuhan Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
SepertiYang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu ...
Dari kami



Tuhan Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa.......
Rahmatilah kami....

Nasyid indah dari Devotees
Tika Dinihari


Wednesday, June 15, 2011

-Siapakah Allah dlm Hidup kita?-


Telah diciptakan manusia ini, lelaki dan perempuan, dengan pelbagai rupa yang berbeza tingkah laku, kemahiran dan perwatakan. Disengajakan keadaan itu berlaku supaya manusia cenderung untuk merasakan keperluan menjalinkan hubungan untuk membentuk kerjasama antara satu sama lain supaya sebuah kesatuan dapat dibina. Walaubagaimanapun, sebuah kesatuan itu hanya mampu dibina jika manusia mempunyai sebuah matlamat atau dasar yang sama yang mahu dicapai bersama-sama.

Salah satu hikmah Islam diwahyukan ialah bagi membolehkan umat manusia mempunyai dasar yang sama, walaupun wujud perbezaan latar belakang pendidikan, keturunan, kebudayaan, dan lain-lain. Akan tetapi, tidak semua manusia dapat menerima Islam sebagai satu sistem kehidupan yang praktikal di zaman ini. Lebih kritikal lagi apabila ada dalam kalangan mereka yang mengaku dirinya Islam dan namanya juga Islam, tetapi menolak untuk mengamalkannya, sama ada sebahagiannya atau kesemuanya.

Islam telah menggariskan satu dasar yang wajib menjadi pegangan semua ‘ahlinya’. Pegangan itulah yang dinamakan aqidah. Aqidah inilah yang, dengan izin-Nya, telah menyatukan Muhajirin dan Ansar selepas hijrah. Aqidah inilah yang, dengan izin-Nya, telah meledakkan kekuatan umat Islam untuk bersatu mempertahankan kesucian Islam daripada dirobek oleh musuh-musuh.

Aqidah ini mempunyai satu tunjang yang sangat kuat yang telah memungkinkan perkara di atas berlaku. Tunjang kepada aqidah ini adalah syahadah iaitu pengakuan, persaksian, penundukan diri dan penerimaan bahawa Allah adalah satu-satunya yang layak disembah dan tiada yang lain yang setanding dengan-Nya, dan Rasulullah SAW adalah penerima, pembawa, pengajar, penyebar dan contoh kepada risalah yang diwahyukan oleh Allah iaitu Islam.

Dalam Islam, Allah adalah segala-galanya seperti yang disebut dalam satu ayat iaitu:

“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.”

(Al-An’aam, 6:162)

Hasil daripada pemahaman ayat ini, jelas dinyatakan bahawa kehidupan seorang muslim itu berpaksikan Allah dan seterusnya mengikut contoh tauladan Rasulullah. Dalam erti kata yang lain, segala perbuatan harian seperti makan dan minum, pergaulan dan interaksi, ibadah dan kesemuanya adalah menurut apa yang telah dinyatakan dalam Al-Quran dan melalui contoh yang ditunjukkan oleh Rasulullah yang telah diceritakan melalui hadith-hadith sahih.

Dalam mencetuskan penghayatan ayat di atas, perkara yang paling utama untuk diberikan perhatian ialah siapakah Allah dalam hidup kita? Di manakah kita meletakkan Allah dalam penilaian hidup kita? Apakah kita terlebih dahulu mengambil kira perintah dan larangan Allah dalam setiap perbuatan kita?

Sebelum kita betul-betul mampu untuk menggerakkan sebuah kesatuan, persoalan-persoalan ini perlu dijelaskan dan difahamkan dengan sebaiknya. Hanya dengan kekuatan yang bertunjangkan aqidah yang saleem (sejahtera) sahaja yang mampu menggerakkan seseorang untuk mengamalkan Islam secara total dan membentuk sebuah kesatuan yang kukuh untuk menghadapi cabaran yang kuat dan mencengkam pada masa hadapan.

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit. (24) Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran)..

(Ibrahim, 14:24-25)

Allahua’lam…

Tuesday, June 14, 2011

-Sedetik insaf-

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Setelah bertahun-tahun mengabdikan diri kepada Allah, mencari keredhaanNya, memohon petunjuk dari Nya, aku kini sedar yg hati ini sedikit berubah. Sesungguhnya tiada ucapan yang lebih baik untuk diungkapkan selain Alhamdulillah, banyak sungguh nikmat yang dikecapi sejak dari awal tahun ni. Jangan pula selepas dapat nikmat, aku menjadi hamba yang kufur dan terus menjauhkan diri daripadaNya. Na’udzubillah… Ya, aku merasakan yg aku sudah sedikit berubah. Sedikit bercanggah dengan apa yg di amalkan dan perjuangkan selama ini. Hanya satu ucapan, Astaghfirullah hal'Azim. Hati ini sudah terasa sedikit jauh dariMu ya Allah, semakin dekat Engkau dengan ku semakin jauh aku meninggalkan Mu. Ya Allah, segala kesilapan dan dosa yg aku lakukan ini adakah masih mampu di ampunkan oleh Mu Ya Allah? Terasa diri ini terlalu kerdil di hadapanMu,terlalu hina. Segala yg diperjuangkan selama ini hanya sia-sia jika hati ini berterusan jauh melupakanMu.

Aku bukanlah tokoh agama, bukan juga dalam kalangan alim ulama, tetapi aku mengetahui bahawa diriku mempunyai kelebihan yang macam mana. Selama ini aku sangka bahawa apa yang sering menjadi ibadah harianku, itulah yang terbaik buatku. Ya, aku amat yakin bahawa yang aku lakukan itu sunnah dan boleh membawa diriku dekat padaNya. Akan tetapi, aku terlupa bahawa aku ini siapa. Dengan nikmat yg kau berikan ini, aku lupa..

Jujur aku katakan, hatiku kini tidak setenang dulu, tidak merasakan nikmat ketenangan Mu kerana kelalaian aku sendiri. Lupa akan nikmat yg Engkau berikan. Aku takut Ya Allah. Segala yg aku lakukan kini hanyalah mencari kebahagian dunia semata2 , hanyalah bermanfaat pada diriku tanpa menghiraukan orang2 di sekeliling. Segalanya hanya untuk kepentingan sendiri. Aku khilaf Ya Allah. Aku lupa akan diriMu yg memberikan segala nikmat duniawi ini, lupa yg hidupku ini hanya sementara dan segalanya hanyalah sekadar pinjaman. Lupa bahawa lahirku di dunia adalah untuk mengabdikan diri padaMu, beribadah padaMu dan menyucikan hati hanya padaMu. Betapa hinanya aku saat ini Ya Allah. Air mata tidak tidak berhenti mengalir mengenangkan dosa dan kealpaan ku. Ya Allah, aku lupa ya Allah, Kau ingatkan lah aku. Bahawa hidup dan matiku hanyalah untukMu.

Ya Allah, berilah aku hidayahMu dan janganlah Engkau pergi jauh dari hidupku, jauh dari hatiku. PadaMu aku memohon agar Engkau lindungilah aku dari segala godaan Syaitan, segala hasutan2 nya. Aku tidak mahu jauh tersimpang dari Mu. Kau bimbinglah aku Ya Allah. Nikmat dunia yg Kau berikan ini menjadikan aku sedikit alpa ya Allah. Ampunkan aku ya Allah.

Seringkali dalam perancangan hidupku, aku mengaturnya mengikut prioriti. Tetapi aku terlupa, bahawa hampir semua yang aku aturkan hanyalah untuk diriku sahaja. Aku leka dengan diriku. Dengan duniaku.

Astaghfirullah,Ya Allah, besarnya dosa hambamu ini. Ampunilah diriku ya Allah, dan bantulah aku untuk berubah…kembali kepada Mu . Aminn Ya Rabbal 'Alamin..


Monday, June 13, 2011

Al-Mulk (67:6-11)

Bismillah

وَلِلَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّہِمۡ عَذَابُ جَهَنَّمَ‌ۖ وَبِئۡسَ ٱلۡمَصِيرُ

Dan bagi orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhan mereka, disediakan azab Neraka Jahanam dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. (6)

إِذَآ أُلۡقُواْ فِيہَا سَمِعُواْ لَهَا شَہِيقً۬ا وَهِىَ تَفُورُ

Apabila mereka dicampakkan ke dalamnya, mereka mendengar suara jeritannya meraung-raung, sedang ia menggelegak (7)

تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ ٱلۡغَيۡظِ‌ۖ كُلَّمَآ أُلۡقِىَ فِيہَا فَوۡجٌ۬ سَأَلَهُمۡ خَزَنَتُہَآ أَلَمۡ يَأۡتِكُمۡ نَذِيرٌ۬

Hampir-hampir ia pecah berkecai-kecai kerana kuat marahnya. Tiap-tiap kali dicampakkan ke dalamnya sekumpulan besar (dari orang kafir), bertanyalah penjaga-penjaga Neraka itu kepada mereka: Tidakkah kamu pernah didatangi seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran (di dunia dahulu)? (8)

قَالُواْ بَلَىٰ قَدۡ جَآءَنَا نَذِيرٌ۬ فَكَذَّبۡنَا وَقُلۡنَا مَا نَزَّلَ ٱللَّهُ مِن شَىۡءٍ إِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا فِى ضَلَـٰلٍ۬ كَبِيرٍ۬

Mereka menjawab: Ada! Sebenarnya telah datang kepada kami seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, lalu kami dustakan serta kami katakan (kepadanya): Allah tidak menurunkan sesuatupun, kamu (wahai orang yang mendakwa menjadi Rasul) hanyalah berada dalam kesesatan yang besar! (9)

وَقَالُواْ لَوۡ كُنَّا نَسۡمَعُ أَوۡ نَعۡقِلُ مَا كُنَّا فِىٓ أَصۡحَـٰبِ ٱلسَّعِيرِ

Dan mereka berkata: Kalaulah kami dahulu mendengar dan memahami (sebagai orang yang mencari kebenaran), tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan ahli Neraka (10)

فَٱعۡتَرَفُواْ بِذَنۢبِہِمۡ فَسُحۡقً۬ا لِّأَصۡحَـٰبِ ٱلسَّعِيرِ

Akhirnya mereka mengakui dosa-dosa mereka (sebagai orang-orang yang kufur ingkar), maka tetaplah jauhnya rahmat Allah dari ahli Neraka (11)



P/S: sama2 kita renungkan

Sunday, June 12, 2011

-Secret O de Amour-

"I love you and i miss you"

Two things that I want him to know all the time.


Sampai sekarang hati ini masih belum dapat temui penggantinya. Pengganti kepada cinta Mr F ku. Ya Tuhan, jujur aku katakan jauh di sudut kecil hati ini masih ada secebis rindu . Namanya masih tak dapat ku hapus sehapus hapusnya, masih disitu, terukir indah di satu ruang kecil hati tulus ini...


Hatiku tak pernah berpeluang membenarkan mulut melafazkan. Terlalu sukar. Hati hanya membiarkan dirinya terkorban, merana sendirian. Ya Allah, ampunkan aku.


Genap 7 tahun, yup 7 tahun hati 'diam' . Bisu. Tak cukup berani. Tidak. Sebab bukan diriku untuk mengagungkan cinta manusia. Lalu dibiarkan hati terus menyiksa. Hati, sabarlah..


Kepada beliau , tidak kahselama ini kau tahu hati ini? Sukarkah untuk kau fahami hati ini? Perlukah hati ini sendiri membongkar segalanya? Butakah mata hatimu untuk merasakan kehadiran hatiku? Siapakah hati ini di hatimu? Aku sedih,sedih sekali. Mengapakah dia yg perlu berada dalam hati ini jika bukan dia yg memiliki hati kecil ini akhirnya. Ya Tuhan, tidakkah dia tahu akan peritnya hati ini...Ya Allah...


Lalu, di saat hati ini sepertinya sudah bersedia membenarkan mulut berbicara, ianya hancur berkecai sebelum sempat berkata. Beliau sudah tiada. Tiada dalam duniaku. Patahnya sekeping hati. Mati. Ya Tuhan sukar untukku melepaskan. Sukar dipercayai. Kenapa baru ku tahu? Ya Allah ampunkan aku sekali lagi...


Sekarang, namanya masih segar,terasa baru. Mr F, setiap hari aku merinduimu. Mengimbas kembali segala kenangan.Mengenangkan saat-saat singkat perkenalan dan pertemuan sehingga kepada perpisahan yg masih tak pasti. Sehingga kini, masih terdapat saki baki SMS yg masih belum aku delete. Saki baki yg aku sendiri tak sampai hati nak delete. Emel yg masih terdapat dalam inbox dan tak mampu untuk dipindahkan ke trash folder. Dan juga emel yg masih terdapat di sent item. Juga draft-draft yg aku sendiri tak tahu mengapa aku tulis tapi tak dapat di send direct kepadanya. Sepi sekali akan ketiadaan nya ..Buntu..Ya Allah, ampunkan aku..


Mungkin dia bukan tercipta untukmu wahai hati. Jika benar dia bukan milikku, padamkanlah namanya dari hati ini. Matikanlah perasaan aku. Ya Allah, padaMu aku memohon. Bantulah aku. Hati ini terasa sgt perit untuk mengharungi. Hatiku rapuh. Wahai hati,sabarlah...kuatlah...


Kepada insan yg ku sanjungi, ku sayangi Mr F, moga berbahagialah engkau di sana. Doaku selalu mengiringi jalanmu. Ya Allah, lindungilah kami dari segala bencana di dunia dan tempatkanlah kami dalam kalangan orang2 yg Engkau redhai.

Amin Ya Rabb..

Hati ini masih mengharapkan dirinya kembali....Mr F ...
Dengan ingatan tulus ikhlasku...












Thursday, May 26, 2011

'Life's a Climb, but the View is Great'


'I can almost see it, that dream I'm dreaming; but there's a voice inside my head saying "You'll never reach it." '

Fresh resolve. Renewed hope. Aspiring ambitions. Take my hand. I'll lead the way.

'Every step I'm taking, every move I make feels lost with no direction; my faith is shaking'.

Allah promise you peace and joy that will never fade. Don't look back. Keep your eyes on Him.

There's always gonna be another mountain. I'm always gonna want to make it move. Always gonna be an uphill battle, sometimes I'm gonna have to lose. Ain't about how fast I get there. Ain't about what's waiting on the other side. It's the Climb.

You are beginning to see it. Embrace this climb He have you on. That's what life is about.

The struggles I'm facing, the chances I'm taking, sometimes might knock me down, but no, I'm not breaking. I may not notice, but these are the moments that I'm gonna remember most, yeah, just gotta keep going.

Allah will never give you more than He knows that you can handle. Has Allah ever left your side? No, not once! Not ever! Yes, these are the moments that you will remember most. These are the moments that Allah shaping you into the woman that He want you to be. Allah see the girl that you aren't brave enough to see yet; the girl who is already beautiful, who already has an incredible purpose right now, today.

'And I, I gotta be strong; just keep pushing on. Keep on moving, keep climbing, keep the Faith, baby. It's all about, it's all about the climb. Keep the Faith, keep your Faith'.

That strength Allah promised you? He's already with you. Faith has not left your side. You are strong in Him. Allah takes you, leads you through each mountain and each chapter; but, He can only take you by the hand if you let Him lead the way.


Life is filled with mountains that we climb: school, college, dating, buying a car, losing a loved one, marriage, and the list could go on! These milestones are in our lives for a reason. Yes, some are painful while others are not; but, the point is that each and every hill that we face shapes us into who we are.

For me personally, I know that I would not be the perfect one. Mistakes is all around. During these climbs I definitely wondered why in the world I was headed up that mountain, but once I reached the TOP, I saw exactly why Allah had chosen that journey for me. And yes, it's all about The Climb...


xoxo,purpleninja
P/s : i really love this song by Miley Cyrus 'The Climb'. It's inspired me. Thanks Smiley Miley :)





Monday, May 16, 2011

Mother's Day -Teacher's Day Mak!

Happy Mother's and Teacher's Day MAK! <3

'Mak, u are the best mom in the world!'. My mom, Salmah Binti Hj Hashim seorang yg sgt tegas tapi penyayang dan baik hati. Beliau telah berjaya membesarkan kami 4 beradik tanpa mengharapkan bantuan orang lain , dengan penuh kasih sayang. Pengorbadan Mak melahirkan,membesarkan dan mendidik kami tidak akan dilupakan hingga akhir hayatku. Mak merupakan seorang guru Sek Ren. Di sekolah, Mak sangat terkenal dengan sifat penyayang tapi tegas beliau. (tetibe rasa mcm karangan budak skola rendah je..hehe)


Ok2, nak tahu x, mak sy sgt pandai mengaji dan menghafal al-Quran. (bakat yg sy ada ni pun mugkin dr Mak :) ) Mak telah mengajar sy dan adik2 mengaji seawal umur 5 tahun dan alhamdulillah saya berjaya khatam al-Quran pada tahun 2 sekolah rendah (umur 8 tahun). Mak sgt pentingkan ilmu agama dan al-Quran pada anak-anaknya. Saya sgt beruntung mempunyai mak yg sangat tegas dalm hal agama. Mak juga mempunya suara yg merdu ketika membaca al-Quran. Mak ada mempelajari ilmu qiraat dan lagu dalam memperdengarkan bacaan al-Quran. Tidak terkecuali ilmu Tajwid,mak sejak awal lagi telah mengajar saya segala ilmu Tajwid selain drpd apa yg sy pelajari di sekolah agama (KAFA). Boleh dikatakan Mak mmg seorang ibu dan pendidik yg bagus! Terima Kasih Mak! :)


Mak sy jugak semestinya pandai masak! Sedap woo.. sampai jilat jari :P Masakan Mak yg jd my fav and still is LAKSA! perhhggg,sedap. Dan yeah, i'm hantu segala laksa, Mak dah faham sgt dah .Kalau makan, setakat semangkuk mn cukup,hehe.. And rendang daging masa raya,perghhh, kuah yag sgt 'thick' and cukup segala rempahnya. My fav jugak tuh. Boleh dikatakan semuanya sedap2 belaka la kalu my Mom yg masak. Tp bakat masak ni xde lak pd I .haha..still learning and fail sometimes..hehe.


"Mak,kak syg mak". Itulah kata2 yg sebenarnya masih tak terkeluar dari mulut ni secara live pd Mak. Selalu hanya terucap dlm SMS dan Phone. Betapa perit , suka duka Mak mendidik kami yg agak nakal sebenarnya, hanya Allah yg tahu segala isi hatinya selama ini. Segala tanggapan Mak pada kami adik beradik, segala gurisan hati yg telah kami lakukan dengan sengaja mahupun tidak sengaja. Maafkan kami Mak. Maafkan kak Mak. Kak tahu kak seorang anak yg belum menepati hasrat Mak selama ni, tidak memenuhi kehendak yg mak inginkan. Kak telah jauh tersimpang dari angan2 Mak dulu yg mengharapkan kak menjadi seorang 'Pendakwah Agama' seperti Mak. Namun, apa yg kak belajar sekarang ni adalah untuk Mak, untuk Mak dan Ayah. Tanpa semangat yg Mak berikan, tak mungkin kak mampu berdiri , bertahan hingga kini. Walaupun kak bukanlah seorang Doktor yg juga apa yg Mak inginkan, tapi kak berjajni akan sedaya upaya belajar bersungguh2 menghabiskan Ijazah kak. Doa Mak sentiasa melindingi kak selama ini. Walaupun kadang kala kak sedikit tersasar, namun mak lah yg menjadi penguat kak selama ni. "Ya Allah, lindungilah ibu bapa ku dr sebarang malapetaka dunia dan tempatkan mereka dlm kalangan orang2 yg beriman, Aminn" . Kak tak mahu menyesal bila menyedari yg kak sudah tidak punya Mak dan Ayah lg suatu hari nanti. Oleh itu, kak tak akan menyakiti Mak lagi. Tiada gunanya lagi kalu kita meyesal atas apa yg dilakukan pabila ibu bapa sudah tiada di dunia. Selagi Mak dan Ayah masih hidup, kak akan menyayangi Mak seadanya. "Mak,kaulah inspirasiku" .

' Ibu, ibu engkaulah Ratu Hatiku
Bila ku berduka Engkau hiburkan selalu..'


'Ibu, Kau ampunilah dosaku
Kerana disitu letak Syurgaku..'


'Ibu,ibu,ibu....
Sungguh mulia pengorbanan Ibu.'


'Ummi..Ummi..Ummi..Ummi...'


'Ibu mithali ibu yg sejati kasih sayangmu tidak terperi
Pengorbananmu disanjung tinggi jasamu tetap di sanubari..'



xoxo,
kakak,purpleninja









Friday, February 4, 2011

Beautiful Song by MaherZain-For The Rest Of My Lfe :)

video

MaherZain is a R&B singer from Sweden. He has beautiful voice with beautiful songs he created himself. MaherZain memperjuangkan lagu2 ketuhanan (Muslim) .He's so creative after all..I love his musics!!! So,go and get his Album,it worth !, insHaAllah ..:)

Anyway, MaherZain dah dtg Malaysia last year and will come back this Year!!! Concert!!! ..details:







Its 2011 babe! :)

Salam and Hi :)

Ya Allah,its 2011 now! ..and now is February 2011..Yeah, my birthday s coming, around da corner, 8th Feb..,hehe..wait, i'm 22??? oh GOD..kenape tak pecaye?? huhuhu..nothing much i did till now. Okay, i have to study even more struggle and more this year..suffer..:(.. I'm in 3rd year undergraduate student now, kinda busy..(still have time to write this,,hehe) So, what your wish for this 2011? Me, be more hardworking..hehe..have to achieve something this year,probably. NeverSayNever, InsyaAllah..Allah always be with us..
Pray for better day..:)